20.08.2014

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 20. ELOKUUTA 2014 KLO 9.00 (EEST)

Cargoteciin kuuluva Hiab esittelee uusinta ympäristöystävällistä kuormankäsittelyteknologiaansa Elmia Lastbil -messuilla Ruotsissa. Esiteltäviä tuotteita ovat uusi ajoneuvokonsepti ympäristöystävälliseen kuormankäsittelyyn, uusi jätteiden kuormaukseen kehitetty HIAB S-HiPro 130 -nosturi sekä uusi MULTILIFT XR21SL -koukkulaite.

Hiabin myynnistä ja markkinoista vastaava johtaja Carl Gustaf Göransson kertoo: "Tänä vuonna juhlistamme HIAB-tuotteiden 70-vuotista ja MULTILIFT-tuotteiden 65-vuotista taivalta. Olemme aina painottaneet turvallisuutta kaikissa tuotteissamme, mutta ympäristöystävällisyys on yhtä tärkeää. Asiakkaamme haluavat tuotteita, jotka ovat sekä tehokkaita ja kestäviä että ympäristöystävällisiä."

Ympäristöystävällinen ajoneuvokonsepti kuormankäsittelyyn

Hiab esittelee messuosastollaan Elmiassa täysin uuden ajoneuvoratkaisun. Kyseessä on uusi Volvo FM (Euro 6), jossa on Hiabin energiatehokkain kuormausnosturi HIAB X-HiPro 192 sekä Pro FutureTM -teknologiaa hyödyntävä MULTILIFT XR18SL -koukkulaite. Kuormausajoneuvossa käytetään sähköhydraulista ePTO-järjestelmää (electric power take-off), joka on asennettu perinteisen moottorikäyttöisen järjestelmän rinnalle. Näin nosturin käyttäjä voi työskennellä moottorin ollessa pysähdyksissä - hiljaisesti ja ilman pakokaasuja.

ePTO-järjestelmän ansiosta kuormausnosturia voidaan käyttää sähköisesti pistokejärjestelmän kautta ilman ajoneuvon moottoria. Sähköenergian käyttö perinteisen diesel-voimanlähteen sijaan tarjoaa huomattavia etuja, kuten paremman energiatehokkuuden ja alhaisemman melutason, ja sen ansiosta nosturia on mahdollista käyttää myös sisätiloissa ja yöllä kaupunkialueilla. Kuormausnosturi tarvitsee 60-70% vähemmän energiaa kuin perinteinen nosturi.

ePTO-järjestelmän käyttö yhdessä HIAB X-192 HiPro -kuormausnosturin kanssa on erittäin yksinkertaista. Kun nosturia ei enää käytetä, sähköpumppu menee automaattisesti pois päältä energian ja akkukapasiteetin säästämiseksi. Nosturi on varustettu kehittyneellä ja käyttöä nopeuttavalla noston vaimennuksella (LSS), sekä hydraulijärjestelmällä, joka minimoi energiahäviöt.

Pro Future(TM) -teknologiaa hyödyntävä MULTILIFT XR18SL -koukkulaite on 30 prosenttia energiatehokkaampi ja kolme kertaa nopeampi kuin perinteinen koukkulaite. Tämä johtuu ainutlaatuisesta hydraulijärjestelmästä, joka käyttää hydrauliöljyä tavallista tehokkaammin, sekä siitä, että koukkulaite on merkittävästi perinteistä koukkulaitetta kevyempi.

"Uskon vahvasti tähän konseptiin. Se mahdollistaa päästöjen minimoimisen ja se voi korvata perinteiset järjestelmät ajoneuvoissa, esimerkiksi jäteautoissa ja kuormausajoneuvoissa," Hiabin Ruotsin ja Norjan myyntijohtaja Hans Winscher kertoo.

Lisäksi Hiabilla on esitteillä uusi HIAB S-HiPro 130 -nosturi, jonka avulla jokaisella jätteidenkeruukierroksella voidaan kuljettaa jopa 25 prosenttia enemmän jätettä. Tämä tekee kotitalousjätteiden keräämisestä entistä nopeampaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää ahtaissa kaupunkiolosuhteissa. Kun nosturi on asennettu puristimen päälle, yhdellä kierroksella voidaan kerätä huomattavasti enemmän jätettä. Tämä säästää polttoainetta, ajoaikaa ja ympäristöä.

Uusi MULTILIFT XR21SL - luokkansa vahvin

Messuosastolla asiakkaat voivat tutustua myös uuteen MULTILIFT XR21SL:ään, joka on kevyin ja vahvin 21 tonnin kapasiteettiluokassa saatavilla oleva matala koukkulaite. Kun kevyemmällä koukkulaitteella pystytään nostamaan enemmän, kuorma-auton hyötykuorma voidaan maksimoida.

Perusmalliin on saatavissa lisävarusteena Pro FutureTM  teknologiapaketti, jonka avulla kuormaus ja kuorman purku, kippaus ja lavan lasku tapahtuvat entistä nopeammin, sujuvammin, hiljaisemmin ja polttoainetalouden kannalta tehokkaammin. Pro FutureTM -teknologia säästää polttoainetta ja aikaa ja lisäksi vähentää saastepäästöjä ja melua. Kahdeksan vuoden aikana vähennys hiilidioksidipäästöissä voi olla jopa 30 prosenttia ja säästö polttoainekuluissa jopa 10 000 euroa.

Hiab kutsuu nosturinkuljettajat 2015 World Crane Championships -kilpailuun

Uusimman teknologian esittelyn lisäksi Hiab kutsuu nosturinkuljettajat osallistumaan vuoden 2015 World Crane Championships -kilpailun Ruotsin esikarsintaan. Esikarsinta järjestetään perjantaina 22. elokuuta klo 13.00-15.00 sekä lauantaina 22. elokuuta klo 10.30-12.00 ja klo 13.00-15.00 Hiabin messuosastolla Elmiassa.

Karsintakilpailujen voittajat etenevät suoraan finaaleihin, jotka pidetään Commercial Vehicle Show -hyötyajoneuvonäyttelyssä Englannin Birminghamissa huhtikuussa 2015. Loppukilpailun voittaja saa 20 000 euron shekin käytettäväksi seuraavaan nosturihankintaansa sekä 5 000 euron matkasekin. Lisätietoja World Crane Championships -tapahtumasta löytyy Hiabin verkkosivuilta vwww.hiab.com.

Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita tapaamaan meitä ja tutustumaan Hiabin kuormankäsittelyteknologiaan messuosastolle numero U:510. Messut järjestetään Ruotsin Jönköpingissä 20.-23. elokuuta 2014.

Hans Winscher, Ruotsin ja Norjan myyntijohtaja; puh. +46 706 635419, sähköposti hans.winscher@hiab.com
Lotta Clausen, viestintäjohtaja, Hiab; puh. +46-372-378138, sähköposti lotta.clausen@hiab.com (ruotsiksi ja englanniksi)

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden toimittaja. Asiakastyytyväisyys on meille aina etusijalla. Noin 2 700 Hiabissa työskentelevää ammattilaista huolehtii asiakastarpeiden mukaisista tuotteista ja palveluista kaikkialla maailmassa. Tuotevalikoimaamme kuuluvat HIAB-kuormausnosturit, JONSERED-kierrätys- ja puutavaranosturit, LOGLIFT-puutavaranosturit, MULTILIFT-vaihtolavalaitteet, MOFFETT-ajoneuvotrukit sekä DEL-, WALTCO ja ZEPRO-takalaitanostimet. www.hiab.fi

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2013 oli 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi