Lehdistötiedote Hiab

Hiab ostaa brasilialaisen Argoksen kuormausnosturiliiketoiminnan

01.08.2017

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 1. ELOKUUTA 2017 KLO 9.00

Cargotec-konserniin kuuluva Hiab on tehnyt sopimuksen brasilialaisen Argos Guindastes Indústria e Comércio Ltda:n kuormausnosturiliiketoiminnan ostamisesta. Argos on yksi Brasilian johtavista kuormausnosturivalmistajista. Yrityskaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2017 kolmannen neljänneksen aikana. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Yrityskaupan myötä Hiab lujittaa markkinajohtajuuttaan laajentamalla toimintaansa Brasilian markkinoille. Kauppa luo myös vankan perustan Hiabin koko aluetta koskevalle liiketoiminnalle.

Yksityisessä omistuksessa oleva Argos on perustettu vuonna 2002. Yritys on kasvanut merkittävästi perustamisestaan lähtien ja siitä on tullut yksi Brasilian kuormausnosturiteollisuuden johtavista toimijoista. Argoksella on tuotantolaitos Santo Antonio da Patrulhassa ja laaja jakeluverkosto Brasiliassa sekä koko Latinalaisessa Amerikassa. Argosin liikevaihto vuonna 2016 oli alle 10 miljoonaa euroa. Hiab työllistää Brasiliassa noin 60 työntekijää.

"Brasilia on yksi kuormausnosturien suurimmista markkina-alueista maailmassa. Läsnäolo Brasilian markkinoilla on erittäin tärkeää kuormausnosturiliiketoiminnan globaalille markkinajohtajuudelle. Argos-kauppa onkin yksi konkreettisista askelista kasvustrategiassamme, jonka tavoitteena on tehdä meistä kuormankäsittelyn markkinajohtaja maailmanlaajuisesti", kertoo Hiabin johtaja Roland Sundén.

"Historiallisesti katsoen Argos on yksi Brasilian nosturimarkkinoiden johtavista laitevalmistajista ja toimittajista. Kaupan myötä Argoksen ja Hiabin toisiaan täydentävät tuotevalikoimat, laaja asennettu konekanta, vahva jakeluverkosto sekä Argos-tuotemerkin tunnettavuus tuovat meille tulevaisuudessa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia", toteaa Hiabin kuormausnosturiliiketoiminnan johtaja Joakim Andersson.

Joakim Andersson, Senior Vice President, Cranes, Hiab, joakim.andersson@hiab.com, puh.  +46 706 126 124
Nikolaus Scheurer, Vice President, Marketing & Communications, Hiab; nikolaus.scheurer@hiab.com, puh. +46 706 005 237

Hiab on maailman johtava ajoneuvojen kuormankäsittelylaitteiden sekä älykkäiden palvelujen ja digitaalisten ratkaisujen toimittaja. Hiab työllistää maailmanlaajuisesti yli 3 000 henkilöä. Alan edelläkävijänä olemme sitoutuneet tehostamaan asiakkaidemme liiketoimintaa ja kehittämään tulevaisuuden älykkäitä kuormankäsittelyratkaisuja.

Hiabin tuotevalikoimaan kuuluu luokkansa parhaat kuormankäsittelylaitteet, kuten HIAB-kuormausnosturit, LOGLIFT- ja JONSERED-puutavara- ja kierrätysnosturit, MOFFETT-ajoneuvotrukit, MULTILIFT-vaihtolavalaitteet sekä ZEPRO-, DEL- ja WALTCO-takalaitanostimet. Hiabin ProCareTM-huoltopalvelu, palkittu HiVisionTM-ohjausjärjestelmä ja HiConnectTM-ratkaisu osoittavat, että haluamme jatkuvasti kehittää älykkäitä palveluja ja verkottuneita ratkaisuja, jotka tuovat lisäarvoa asiakkaillemme. www.hiab.com

Hiab on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja konserni työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.com