Lehdistötiedote Kalmar

Kalmar ja Navis toimittavat maailman ensimmäisen intermodaaliautomaatioratkaisun Quben Moorebank Logistics Parkiin Sydneyyn

08.06.2018

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 8. KESÄKUUTA 2018 KLO 7.00

Cargotec-konserniin kuuluva Kalmar ja Kalmar liiketoiminta-alueeseen kuuluva Navis ovat solmineet sopimuksen huippuluokan automaatioratkaisun toimittamisesta Quben Moorebank Logistics Parkiin (MLP) Lounais-Sydneyyn. Kyseessä on maailman ensimmäinen täysin automaattinen ratkaisu intermodaaliterminaaliin. Noin 80 miljoonan euron arvoinen tilaus pitää sisällään OneTerminal-ratkaisun, joka koostuu Kalmarin automaattisesta lastinkäsittelyratkaisusta, automaattisista konttinostureista ja automaattisista kuljetuslukeista sekä Navis N4 -toiminnanohjausjärjestelmästä (Terminal Operating System, TOS). Tilaus on kirjattu Cargotecin vuoden 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan. MLP:n manuaalisten toimintojen on määrä alkaa vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä. Kalmarin toimitukset alkavat vuoden 2019 jälkipuoliskolla ja ratkaisua laajennetaan vaiheittain. Ratkaisun arvioidaan olevan täysin toimintavalmis vuonna 2022.

Qube on yksi Australian suurimmista integroitujen tuonti- ja vientilogistiikkapalveluiden tarjoajista, joka huolehtii satama-alueelle tulevasta ja lähtevästä rahdista. Rakenteilla olevasta 243 hehtaarin keskuksesta tulee Australian suurin intermodaalinen rahtikeskus. Valmistuttuaan MLP sisältää 850 000 neliömetriä varastotilaa, suoran pääsyn läheiselle M7-moottoritielle ja Hume Highwaylle sekä oman raideliittymän Port Botanyyn ja kansalliseen rautatieverkostoon. Hankkeen tavoitteena on saavuttaa huomattava ekologinen vaikutus yhteisöön vähentämällä terminaalin hiilidioksidipäästöjä sähköisen konttienkäsittelyn avulla. Lisäksi projektissa pyritään vähentämään merkittävästi dieselkuorma-autojen liikennöintiä Sydneyn ympäristössä. Kalmarin ja Naviksen toimittamalla kattavalla ja kustannustehokkaalla OneTerminal-ratkaisulla on keskeinen rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

OneTerminal-ratkaisuun kuuluvat neljä Kalmarin automaattista konttinosturia, kahdeksan Kalmarin automaattista kiskoilla liikkuvaa pukkinosturia sekä kahdeksan Kalmarin FastCharge(TM) AutoShuttle(TM) -hybridikuljetuslukkia latausasemineen. Kalmar ja Navis toimittavat terminaaliin myös tarvittavat automaatiolaitteistot ja -ohjelmistot, kuten luotettavan Navis N4 -järjestelmän, joka on käytössä yli 280:llä terminaalioperaattorilla maailmanlaajuisesti. Ratkaisun toimittamisesta huolehtii yksi projektitiimi  Kalmar OneTerminal -sopimuksen puitteissa.

Maurice James, Quben toimitusjohtaja kertoo asiasta näin: "Moorebank mullistaa tuonti- ja vienti-toimitusketjun, ja sopimuksen allekirjoittaminen Kalmarin kanssa on kriittinen askel tämän hankkeen toteuttamiseksi. Kalmarin valmius ja satama-automaatioratkaisut ovat vertaansa vailla, joten odotamme innolla hankkeen seuraavia vaiheita, jotka Kalmarin toimittama kokonaisratkaisu mahdollistaa. Tämä erittäin monimutkainen projekti tuo käyttöömme huippuluokan automaatiojärjestelmän, joka avaa aivan uusia uria liiketoiminnallemme. Kalmar ja Navis ovat mielestämme ainoat kumppanit, jotka voivat toimittaa tällaisen monimutkaisiin tarpeisiimme vastaavan järjestelmän."

Tero Kokko, Kalmarin automaatio- ja projektiliiketoiminnasta vastaava johtaja sanoo: "Maailman ensimmäisenä täysin automaattisena intermodaaliterminaalina tämä projekti on Kalmarille ja Navikselle merkittävä virstanpylväs. Se on ylivoimaisesti laajin ja monimutkaisin automaatioprojekti, johon olemme ryhtyneet, ja osoittaa, että tekniset kykymme ja toimitusvarmuutemme ovat alan kirkkainta kärkeä tällä kasvavalla alueella. Tämä projekti toimii myös esimerkkinä sitoutumisestamme vähentää päästöjä lastin- ja materiaalinkäsittelytoiminnoissa edistämällä ekotehokkaita teknologioita, sillä kaikkia toimitettuja laitteita voidaan käyttää paikallisesti tuotetulla aurinkosähköllä."

Bruce Jacquemard, Naviksen asiakasjohtaja kommentoi: "Quben automaatiohanke on jälleen tärkeä merkkipaalu strategiamme toteuttamisessa: pyrimme tekemään globaalista kaupankäynnistä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää kaikille. Kalmarin ja Naviksen yhteinen OneTerminal-ratkaisu auttaa vähentämään automaatioon siirtymiseen liittyviä riskejä satamissa maailmanlaajuisesti. Odotamme, että pääsemme viemään automaatiota uudelle tasolle sekä edistämään asiakkaidemme kestävää kehitystä OneTerminalin johtavan aseman, ainutlaatuisen skaalautuvuuden sekä globaalin toimintamme myötä."

Lisätietoja lehdistölle:
Tero Kokko, johtaja, automaatio- ja projektiliiketoiminta, Kalmar, tero.kokko@kalmarglobal.com

Derek Kober, markkinointijohtaja, Navis, derek.kober@navis.com

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh: +358 20 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Lisätietoja sijoittajille:
Pekka Rouhiainen, sijoittajasuhdepäällikkö, Cargotec, puh. 040 739 5897

Tietoja Kalmarista
Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: kaupankäyntitunnus CGCBV) liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.com

Tietoa Naviksesta
Cargoteciin kuuluva Navis tarjoaa teknologioita ja palveluja, jotka parantavat maailman johtavien merenkulkuorganisaatioiden tehokkuutta ja tuottavuutta läpi koko toimitusketjun. Navis yhdistää alan parhaita käytäntöjä, innovatiivista teknologiaa ja huippuluokan palveluja, jotta konttiterminaalimme ja operaattorimme voivat yksinkertaistaa valtamerten toimitusketjujaan ja tehdä paremmin yhteystyötä keskenään. Navis vie tuotetoimitusten tehokkuuden aivan uudelle tasolle. Olipa kyseessä satamarahdin seuranta, laitetoimintojen automatisointi tai useiden terminaalien hallinta yhden keskitetyn ratkaisun avulla, Navis tarjoaa kattavan valikoiman ratkaisuja, joilla voit optimoida terminaalin ja alusten suorituskykyä. Ratkaisujen avulla voit optimoida myös pilvipohjaista yhteistyötä, joka parantaa merikuljettajien ja terminaalioperaattorien toiminnan läpinäkyvyyttä, tehokkuutta ja tuottavuutta. www.navis.com