Cargotec perustaa tytäryhtiön kehittämään konttiliikenteen turvallisuusratkaisuja

21.04.2008

Cargotec Oyj on perustanut Cargotec Port Security -nimisen tytäryhtiön kehittämään vaativia konttiliikenteen turvallisuusratkaisuja, jotka mahdollistavat tehokkaan konttienkäsittelyn satamissa. Cargotec on viimeisen kahden vuoden aikana tutkinut turvallisuusratkaisuja konttien radioaktiivisuuden mittaamiseen omistamansa Bromma Conquip AB:n kautta. Bromma on maailman johtaja konttitarttujien valmistaja. Bromma on solminut yksinoikeudella maailmanlaajuisen teknologian lisenssisopimuksen yhdysvaltalaisen Innovative American Technology -yhtiön (IAT) kanssa. IAT on yksi harvoja yrityksiä, jonka teknologia isotooppien tunnistukseen ja ominaisuuksien mittaukseen mahdollistaa terminaalioperaattoreille Yhdysvaltain tiukentuneiden satamien turvallisuusvaatimusten täyttämisen.

Cargotec Port Security työskentelee yhdessä IAT:n kanssa kaupallistaakseen kehittyneen radioaktiivisen säteilynmittauksen lastinkäsittelyssä. Toiminta keskittyy alussa konttitarttujiin asennettaviin säteilynmittausratkaisuihin, joiden avulla konttiterminaalit voivat analysoida kontit normaalin laivasta satamaan ja satamasta laivaan tapahtuvan noston yhteydessä.

Cargotec Port Security on yhdessä kumppaniensa kanssa pitkällä Yhdysvaltain hallinnon Domestic Nuclear Detection Officen kanssa sertifiointiprosessissa, jolla ratkaisu saadaan vastaamaan American National Standards Instituten vaatimuksia. Testaukset Yhdysvaltain energiaministeriön (USA Department of Energy) tutkimuskeskuksessa Oakridgessa alkoivat marraskuussa 2007.  Kenttätestaukset tarttujiin asennetuilla säteilynmittausratkaisuilla on aloitettu.

Lähettäjä:
Cargotec Oyj

Eeva Mäkelä
CFO

Lisätiedot:
Eeva Mäkelä, CFO, puh. 0204 55 4281
Per-Anders Holmström, hallituksen puheenjohtaja, Cargotec Port Security,
puh. +46 8 620 0900

Cargotec tehostaa tavaravirtojen kulkua tarjoamalla laitteita, järjestelmiä ja palveluja tavaroiden lastaamiseen ja purkamiseen. Cargotecin tuotemerkeillä Hiab, Kalmar ja MacGREGOR on maailmanlaajuinen markkinajohtajan asema. Ratkaisuja käytetään maalla ja merellä, kaikkialla missä tavara liikkuu. Kattavat huoltopalvelut lähellä asiakasta takaavat laitteiden jatkuvan toiminnan. Cargotec on alansa teknologiajohtaja ja panostaa tuotekehityksessä innovatiivisiin ratkaisuihin ympäristönäkökohdat huomioon ottaen. Cargotecin liikevaihto on kolme miljardia euroa. Konsernilla on yli 11 000 työntekijää. Cargotecin B-sarjan osakkeet on noteerattu OMX Pohjoismainen Pörssi Helsingissä.

www.cargotec.fi